Laatste wijziging: 26.09.2007 | Contact | Copyright | Privacy | Techniek | Vakantiepagina

Naar startpagina

Vakantie naar Werdenberg (Zwitserland)

Zaterdag 3 tot en met dinsdag 14 september 2004

Tekst en foto's: Florian

Op 3 september 2004 vertrokken we voor de derde keer met de Eriba Puck naar Zwitserland. Onze bestemming was Wildhaus. Dit kleine toeristenplaatsje ligt in het oosten van Zwitserland, in een streek met de naam Toggenburg.
Aangekomen in Wildhaus viel de camping die we in gedachten hadden erg tegen. Daarom daalden we af naar het 600 meter lager gelegen Rijndal. In het plaatsje Werdenberg bij Buchs vonden we een kleine, maar heel fijne camping.

Hierboven een foto van Wildhaus. In 1987 was ik al eens eerder in deze vakantieplaats, toen we hier een chalet gehuurd hadden. In 1987 sneeuwde het in juli en was het de hele vakantie rond de 7 graden. Maar dit jaar hadden we schitterend nazomerweer met de hele vakantie temperaturen tussen de 20 en 25 graden. We hadden één dag regen maar alle andere dagen volop zon.

De eerste zondag gingen we met de zweefbaan naar de Chäserrugg, op 2262 meter hoogte, de hoogste top van de Churfirsten. Vandaar wandelden we terug naar Wildhaus. Het was een vrij lange wandeling die vooral zwaar was door het vele afdalen.

Zoals altijd was er onderweg volop contact met dieren. Hier een ontmoeting met een koe. De Zwitserse koeien zijn erg gewend aan wandelaars, vandaar dat ze niet schuw zijn en zo naar je toe komen.

Chur, met ongeveer 40.000 inwoners, is de hoofdstad van het Kanton Graubünden. Het was een zuidelijk aandoend, aardig stadje.

Op de camping maakten we vooral eenvoudig eten, zoals hier Risotto met wat sla en een worstje.

Aan het begin van een schitterende, maar eigenlijk te lange rondwandeling. Na ruim 7 uur hadden we het rondje Voralp - Oelberg - Gamsalp - Neuenalp - Galfer - Germil - Voralp gelopen. Er zat veel pittig klimwerk in de wandeling.

Onderweg kwamen we door een schitterend natuurreservaat, de Neuenalp op zo'n 1880 meter hoogte. In de typische kalkbodem zaten grote, diepe gaten. Een gevaarlijk gebied als je de paden zou verlaten.

Hier zijn we bij Schwanz, op 1504 meter hoogte, ongeveer een uur voor het einde van de wandeling. De uitzichten, hier op de Gamsberg en Sichelchamm, waren schitterend.

Ook deze vakantie maakten we een 'driepassentocht'. In Zwitserland zijn deze tochten populair bij auto- en motorrijders. Je rijdt dan op één dag over meerdere alpenpassen. Dit keer reden we over de Kerenzerberg, de Klausenpass en de Pragelpass.

Vooral de Urnerboden, een prachtig Alpgebied voor de Klausenpas maakte indruk. De Klausenpass zelf is één van de mooiste paswegen die we in Zwitserland gereden hebben.

'Im Fäden' heet dit stukje weg, waar een bordje waarschuwde voor de diepe afgrond. Iets verderop, bij de bocht in de weg, was in het verleden al iemand naar beneden gestort. Een kruisje herinnerde daaraan.

Op de westkant van de Klausenstrasse hadden we een mooi uitzicht op het Brunnital.

In Bürglen bezochten we het Wilhelm Tellmuseum. Grappig, maar eigenlijk alleen interessant voor de echte liefhebber

Onderweg stopten we in Altdorf, de kleine hoofdstad van het kanton Uri. Een gezellig, warm en Italiaans aandoend plaatsje.

Na de smalle en lastige Pragelpass tussen Schwyz en Glarus kwamen we bij de mooie Klöntalersee. Hier zaten we in een lekker avondzonnetje nog even op een bankje.

In de omgeving van Werdenberg maakte ik verschillende mountainbiketochten. Ik heb heel wat hoogtemeters gemaakt. Daarbij werd ik wel beloond met de mooiste uitzichten, zoals op de foto hierboven, op bijvoorbeeld het Rijndal.

En hier zicht op het kasteel Werdenberg, direct naast onze camping. De foto maakte ik in de ochtendnevel.

Tijdens mijn mountainbiketochten passeerde ik onder andere deze boerderij in Wildhaus, aan de voet van de Säntis.

Hierboven de Churfirsten, het "Wahrzeichen" van het Toggenburg. Toggenburg is de landstreek waar Wildhaus ligt.

In het Oostenrijkse stadje Feldkirch, net over de grens met Zwitserland, was juist een show van historische auto's aan de gang.

Feldkirch zelf was een leuk stadje met een mooi oud centrum.

Werdenberg, het kleinste stadje van Zwitserland, lag direct naast onze camping.

De kleine gemeentecamping waar we 12 dagen verbleven. Daarmee waren we echte volhouders want de meeste kampeerders bleven maar een dag of twee. Wel waren er een aantal vaste standplaatsen met voornamelijk Zwitserse gasten. Met hen kwamen we in de loop van de week steeds meer in contact. Ze vonden vooral de kleine Eriba Puck heel grappig.

Tijdens een wandeling door het Taminatal stuitten we op de "Alpabtrieb". Tijdens de Alpabtrieb brengen de boeren hun koeien van de hooggelegen Alpweiden naar de weiden in het dal. Afhankelijk van het weer vind de Alpabtrieb plaats tussen half augustus en eind september.

Het Taminatal, in het St. Galleroberland, was een rustig en mooi wandelgebied.

De laatste dag van onze vakantie brachten we door aan de oevers van de Schwendiseen. Deze twee kleine meertjes lagen op 1160 meter hoogte net buiten Wildhaus. Toen wij er waren was het heerlijk nazomerweer. Het was dan ook een drukte van belang bij de meertjes, met toeristen, bejaarden en schoolklassen.

Na 12 dagen hebben we onze spullen weer gepakt. In ongeveer 11 uur tijd reden we weer terug naar Malden. Volgend jaar weer naar Zwitserland....